5 februari 2013

Prototyp intervall

Följer en dansk cykeltränare på nätet - Training4Cyclists - och igår ville han ha lite folk som testade en "ny" typ av intervall han har provat ett tag.

Sånt kan jag inte säga nej till...så självklart hakade jag på och körde igenom den...uhhhhh...jobbigt!!

Så,
Din maxwatt under 5 minuter = X
Din maxwatt under 30 minuter = Y

Upvärmning
2min på X watt
8min på Y watt
10min återhämtning
2min på X watt
8min på Y watt
Nedrullning

Oj oj oj oj... fysiskt jobbigt, ja! Men desto mer mentalt jobbigt att efter 2 minuters slit inte få vila som man är van vid, när man kör "fyror" t.ex. Värst var minut 3 - 5 då man led av den höga watten från de först 2 minuterna och inte riktigt kunde "komma tillbaka"...sen var det jobbigt men ok!

Tanken med denna typ av intervall, enligt Jesper Bondo Medhus, är att likna en tävling så gott det går. Tänk dig att du försöker bryta iväg från klungan och du får gå på rött i typ 2 minuter för att komma iväg. Sen gäller det att hålla utbrytningen i de kommande 8 minuterna för att inte bli inhämtad. Kör du denna intervall under vinterträningen så är du mer än redo när utbrytningen kommer....kör kör kör!!


Prova denna hemma!!


Vi syns på cykeln


2 kommentarer:

  1. Tack för tipset Jens! Jag testade detta på en motionscykel på jobb-gymet nu på lunchen och jag kan instämma i att det var jobbigt!

    Jag körde tre repetitioner med två minuters vila emellan.

    Roligt med lite omväxling i träningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack, den är ruggigt jobbig! Jag har pratat med Jesper om denna efteråt och tanken är att pulsen ska ligga ganska plant efter första två minutaren. Blir det stor skillnad får man börja justera watten..

      Kör hårt,
      Jens

      Radera