15 april 2013

Tävlingspremiär i SeniorCupen

Då var tävlingspremiären i seniorcupen avklarad!!

Måste erkänna att jag var ganska (läs ordentligt) nervös hela veckan innan tävlingen. Speciellt när det var 100+ personer anmälda till start nere i Linköping. Östgötaloppet är känt för smala och dåliga vägar och en hel del krascher med tävlingssugna cyklister på vårbete.

Klockan 08.30 satt jag på centralen och sög på en latte och kaka för att stilla nervositeten en aning. Vet inte om det hjälpte, men att sitta och kolla på folk den tiden på en söndag fick mig att glömma tävlingen ett tag.


Hur som helst så kom resten av Team Magnus CK och plockade upp mig och vi packade in cyklar i den mycket snyggt lackade TMCK cykelkärran. Det blev en del cykelsnack på vägen ner...


Väl på plats nere i Ljung/Borensberg var det helt ok väder. Det blåste en aning kallt men solen tittade fram då och då. En hel del cyklister rullade runt med korta byxor...men för mig gäller "hellre för varm"! Så jag drog på mig mina kanonsköna Assos underkläder, med tillhörande arm och benvärmare.

Innan start var det inskrivning som gällde, men tyvärr var det några i laget som var ordentligt sjuka under veckan innan så vi blev bara fem till start - Christer, Karl, Mikael, Stefan och jag. Tomaz agerade Sportdirektör och Servicetrupp på ett mycket bra sätt!!



Vid starten så drogs tempot upp ordentligt och efter första långa loopen (5mil) hade vi tydligen haft samma medelhastighet som Elit, men det kanske mer betyder att de tog det lugnt :-) Under den långa loopen var det riktigt trångt på vissa ställen och en hel del mötande bilar, men det är skönt att köra med duktiga cyklister så allt gick fin-fint utan krascher eller panikbromsningar!!
Efter detta gick vi in på ett kortare varv på 6km som skulle avverkas 5ggr. En liten backe som säkerligen sög i benen på vissa, lite böljande och krokig väg, en 120 graders kurva där det tog tvärstopp om man inte låg långt fram i klungan...igångdraget efter kurvan blev ordentligt i gummibandet efter...men det var bara att bita ihop. Avslutningen var en 500m raka försiktigt uppför. Vinden som blåste ute på fälten gjorde verkligen att man tjänade på att ligga på "rätt sida" i klungan, men det kände alla så lite fight om position var det hela tiden.
Som väntat blev det en klungspurt och jag tog mig in på en 40e plats med huvudklungan.

Lärdomen från detta lopp är att hur mycket man än jobbar/tänker för att ta sig upp i klungan, är det mer jobb och strategi att hålla sig kvar där uppe. Då jag kände mig stark i backarna och igångdragen rörde jag mig oftast uppåt i klungan och låg i den övre tredjedelen. Sen på platten där det var enklare att hålla farten ramlade jag, utan att märka det, ner till den andra tredjedelen...efter detta började det om igen.
Tyvärr var jag alldeles för sen att jobba mig upp i klungan på sista varvet och fastnade i 120 graders kurvan innan upploppet, men jag tog ett antal placeringar efter kurvan innan målgång och kände att jag hade en del kvar i både ben och lungor.



Efter loppet smakade det gott med lite High5 proteinbars och kaffe i klassisk plastkopp :-)

Nu är det bara att ladda om för Karlstad den 26e-28e April.



Vi syns på cykeln


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar